כל הורה מתחיל מתמודד עם השאלה המאתגרת:

"לאיזה בית ספר כדאי לשלוח את ילדי?"

"איזה בית ספר ייתן לילד שלי את החינוך הנכון וילמד אותו את מקצועות הליבה בדרך הנכונה והטובה ביותר?"

"האם עיקר העניין הוא להצליח בציונים ובידע הנרכש?"

"האם חשוב יותר הצד הערכי והחברתי או שאכן, בית ספר- כשמו כן הוא, חשוב רק על הצד הלימודי שבו?"

בחיפה, לרב ההורים הבעיה אינה קיימת כל כך, שכן מספר רב של בתי ספר בעיר, נחשבים מהמצטיינים בארץ. ראשי העיר בעבר ובהווה תורמים רבות להצלחת מערכת החינוך בעיר ושמו דגש חזק על כך שתהיה מהמובילות, אם לא המובילה בארץ. משאבים רבים ועבודה מאומצת ניתנים מצד הצוות החינוכי העושה את עבודתו נאמנה, ובתמורה, ראשי העיר מקצים את התקציבים, הכוחות וההון האנושי החשוב כל כך במערכת חינוכית זו.

קריטריונים למדידת הצלחה

משרד החינוך שם לעצמו למטרה למצוא קטגוריות מדידות, אשר על פיהם יוכלו לדרג בתי ספר על הצלחותיהם והישגיהם. חלק מהקטגוריות הכלולות בדירוג הן:

  • שיעור המתגייסים לשירות צבאי. (לאומי או אזרחי)
  • איך בית ספר פועל ומצליח למנוע נשירה של תלמידים.
  • כמה מהתלמידים זכאים לתעודת בגרות ומתוכם – כמה הן תעודות בגרות מצטיינות וכמה מהן תעודות בגרות איכותיות.
  • קריטריונים נוספים הם איך וכמה תלמידים נקלטים מהחינוך המיוחד.
  • איך הצוות עוזר לתלמיד האינדיבידואלי להתקדם בהתאם ליכולותיו.
  • מה היחס של צוות בית הספר להצטיינות ומצוינות.
  • איך צוות בית הספר מתגייס לשמירת טוהר הבחינות.

כאשר מסכמים ומסתכלים על סך כל הנתונים של בתי הספר של העיר חיפה, ניתן לראות כי במרבית הקטגוריות, היא אכן מובילה בכמה מישורים והיבטים לעומת מקומות אחרים בארץ.

תרבות ורווחה – תוכנית ערכית וחינוכית

במסגרת שיפור החינוך, ראש המינהל של חינוך תרבות ורווחה, מתאר מודל חדש וייחודי אשר נותן מקום להישגים המרשימים והמוצלחים. המורים בכל מערכות החינוך מעודדים את התלמידים שלהם לצאת מאזור הנוחות שלהם, להסתכל על סביבתם ולראות איפה הם יכולים לתת מעצמם. לנסות להיות מעורבים, למצוא מקומות להתנדבות ולהנהגה אשר הם יוכלו להתפתח בהם. לצמוח ולהגשים את עצמם בצורה חווייתית, ערכית ותורמת לחברה ולסביבה. חשיבות הגיוס לצה"ל גם כן עומדת בראש החשיבות של הפירמידה החינוכית החיפאית וכן המוטיבציה להשקיע, להצליח, לרכוש תעודת בגרות מצטיינת ולמנוע נשירה מכל מערכות החינוך בעיר.

הצלחת בתי הספר משפיעים על מחירי הנדל"ן באזור

מעניין לראות כי אזורים בהם בתי הספר נחשבים ומצליחים ברמה גבוה יותר, מחירי הנדל"ן עולים בהתאמה באזור זה, וזאת בעקבות ביקוש רב יותר של הורים לגור בקרבת המקום. נתוני המיצ"ב והאקלים הבית ספרי הם חלק לא קטן מהתמונה הכוללת של עסקאות הנדל"ן ומחירי דירות אשר נמכרו באזור מסוים. בעבר, בעקבות היבטים חינוכיים מעשיים של שרי חינוך שונים, השתנו חוקי המיצ"ב כמה פעמים וכיום אף מפרסמים את הציונים להורים בצורה גלויה ושקופה. ההורה עצמו, בעצם, יכול לבחור במקום בו יילמד הילד שלו לפי נתוני המיצ"ב של אותו בית ספר.

אקלים בית ספרי

בשאלונים על האקלים הבית ספרי הכוללים בתוכם: שביעות רצון של מורים ותלמידים, אחוזי שחיקת צוות המורים, תופעות אלימות בבית ספר, הרגשה של ביטחון אמון ומוטיבציה במוסד הלימודים ועוד, נכנסים המדדים השונים ומראים השפעה על הצלחת התלמיד במקום.

לסיכום, המון תקציבים, משאבים, רצינות ואמצעי מדידה והערכה שונים הושקעו ועדיין מושקעים בשנים האחרונות בכדי להעלות את רמת בתי החינוך בעיר חיפה. ראשי עיר בעבר ובהווה משקיעים את מלוא מרצם ביום ובליל, ואכן ההשקעה מראה תוצאות חיוביות ומוצלחות בשטח!