ממחקר שערך בנק ישראל בשנה האחרונה עולה בבירור כי משקיעי הנדל"ן עזבו את מרכז הארץ, פנו לפריפריה כשאחת הערים המובילות את המגמה החדשה היא העיר חיפה. גם זוגות הצעירים ומשפחות רבות מגיעים לעיר חיפה במטרה לשפר את רמת הדיור ולקנות דירה מרווחת בעיר נהדרת בלי להתחייב לתשלומים גבוהים ומעיקים של משכנתא.
הנתונים מלמדים על עלייה של למעלה מעשרים אחוז בביקוש לדירות חדשות מהקבלן, עלייה של עשרים אחוז בביקוש לדירות מיד שנייה ועל תכנית להוספת שישים אלף תושבים חדשים בחיפה בעשור הנוכחי.
מהעבר, להווה ולעתיד!
גם הרצל, חוזה מדינת ישראל, אהב את חיפה. בספריו הוא מתאר אותה כעיר מודרנית ויפה, עיר עם נמל, עם רכבת חשמלית, עם גנים פורחים, עם בתים הנשקפים לנופים נהדרים ועם חיים עירוניים מלאים ותוססים.
בימיה הראשונים של המדינה, נראה היה כי חזונו של הרצל הופך למציאות, העיר קלטה עלייה, גדלה והתפתחה, אך במשך מספר עשורים קרנה של העיר ירדה, מבחינת הנדל"ן, העיר הזדקנה והביקוש לנדל"ן למגורים ולעסקים עבר למרכז הארץ. מנתונים העולים מעיון בארכיון העירייה עולה כי במשך חמישים השנים האחרונות, אוכלוסיית העיר גדלה רק בעשרים אחוז, גלי העלייה האחרונים פסחו על העיר ותנופת הנדל"ן נעצרה.
הבשורה הטובה היא כי בשני העשורים האחרונים חל בעיר מהפך. כבר בשנת 2013 נרשמה בעיר עלייה של שלושים אחוז בביקוש לדירות חדשות, אחוזי ביקוש שהיו גבוהים יותר גם מהערים המובילות בביקושים לנדל"ן כמו ירושלים או תל אביב. גם מספר התחלות הבנייה בעיר קפץ בצורה משמעותית, אם מספר יחידות הדיור שנבנו בממוצע בכל שנה היה כאלפיים ושלוש מאות יחידות דיור, בחמש השנים האחרונות מספר התחלות הבנייה עומד על למעלה מארבעת אלפים יחידות דיור חדשות הנבנות בכל שנה.
אנשי הנדל"ן בעיר סופקים כפיים בהנאה, אין ספק הם אומרים כי העיר חיפה זוכה לעדנה. זוהי עיר עם פוטנציאל אדיר של נדל"ן בחיפה. מחירי הקרקעות בעיר עדיין אינם יקרים כמו באזורי ביקוש אחרים, המיקום של העיר נהדר, וגם התעשייה עתירת הידע צוברת תאוצה, קולטת עובדים חדשים הרואים בעיר כתובת למגורים. בפארק מתם להיי טק, מסבירים אנשי הנדל"ן בעיר, מועסקים למעלה מעשרת אלפים עובדים בחברות שונות ומובילות בתחום ההי טק כמו אינטל גוגל, אלביט, מיקרוסופט ולאחרונה הצטרפה אליהם גם אפל.
גם המהפכה התחבורתית שעברה העיר בשנים האחרונות מסמנת את הדרך למשקיעים ולמשפחות המחפשות דיור אטרקטיבי. מנהרות הכרמל מקצרות את הדרך מדרום למזרח בצורה משמעותית, כביש עשרים ושתיים מקשר את העיר התחתית עם עכו והקריות והמטרונית המקשרת באמצעות שלושה קווים בין חלקי העיר השונים, הקלה מאוד על בעיית ההתניידות בעיר באמצעות התחבורה הציבורית.
ואסור לשכוח שבעוד שבירושלים פועלת רכבת קלה רק מספר שנים ובתל אביב היא עדיין נבנית, חיפה הייתה החלוצה בתחום ועשרות שנים פועלת בה הכרמלית המקשרת בין העיר התחתית לבין השכונות הנמצאות על פסגת הר הכרמל.
עדות לקליטה של המשפחות החדשות בחיפה ולהתפתחות הנפלאה של ענף הנדל"ן בעיר היא העובדה כי בעירייה הופקדו תכניות בנייה לעשרות אלפי דירות חדשות ולצפי של קליטת כשישים אלף משפחות חדשות בעיר.
גם התוכניות של התחדשות עירונית לא פוסחות על חיפה. בשנתיים האחרונות יזמה העיר פרויקטים רבים לשיקום עירוני כמו בשכונות שבאזור הנמל, בהדר הכרמל ועוד. בכל רחבי העיר אפשר לראות פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי אם כי עדיין לא במספרים גבוהים כמו בערי המרכז.